Total Pageviews

Wednesday, September 28, 2011

** ADA APA DENGAN PERKAHWINAN**

PERKAHWINAN MENURUT ISLAM :
Perkahwinan atau nikah menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. Menurut istilah syarak pula ialah Ijab dan Qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam[1]. Perkataan zawaj digunakan di dalam al-Quran bermaksud pasangan dalam penggunaannya perkataan ini bermaksud perkahwinan Allah s.w.t. menjadikan manusia itu berpasang-pasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina.


"Perkahwinan itu ialah perintah Allah SWT bagi menyalurkan fitrah manusia ke jalan yang halal.
Maka selama perkahwinan itu adalah menjadi ibadah kepada Allah SWT, membuahkan pahala maka ianya adalah dikira ideal dan mencapai tuntutan dan perintah agama walau apa pun jua versi dan suasana perkahwinan itu."

(http://ustaz.blogspot.com/2010/05/perkahwinan-yang-ideal-menurut-al-quran.html)

PERKAHWINAN,
yup, perkahwinan itu satu ibadah..
jika betul dan benar jalannya..
tp andai tujuan utama perkahwinan itu hanya berasaskan nafsu semata - mata,
dimanakah letaknya kerahmatan di dalam perkahwinan itu??


PERKAHWINAN,
bukan kecil tanggungjawabnya..
amanah yang dahulunya dibawah tanggungjawab bapa dan ibu wanita itu,
kini, sudah beralih kepada si suami..
membimbing, memberi layanan yang baik kepada si isteri
si isteri pula, harus bertanggungjawab menjaga rahsia si suami..


PERKAHWINAN.
walau sesusah manapun tanggungjawab dalam perkahwinan
manisnya tetap ada dalam melayari kehidupan suami isteri..
dugaan dan cabaran tetap ditempuh bersama..

okei..
now, my turn..
aku rase takde salahnya kalau nak kahwin dalam masa belajar nih.
yup, memang kadang kala ada juga pendapat,
blajar bagi habis,
pastu br pikir nak kawin..
tp, kalo tak kawin pun dah macam kawin..
its better to married..
takde lah banyak sangt dosa kan >_<
just buat yang mane wajib dulukan..
walimatulurus tu buat scra kecil2 an pun dah ckup..

yelah,.
tambah2 skang zaman dunia dihujung jari..
banyak dugaan dan cabarannya..
"zaman saya tak banyak dugaan macam zaman korang"
kata cikgu p.am aku..


p/s: aku masih bersyukur..
walau tidak punya ramai peminat..
walau tidak selembut dan seayu mereka..
aku percaya kasih dan sayang mak,abah dan adik beradik yang lain
membuatkan aku berdiri teguh..

YA RAHMAN YA RAHIM..
KAU lindungilah aku dari segala maksiat dan kemungkaran..
KAU jodohkanlah aku dengan adam yang dapat memimpin aku kejalan yang ENGKAU redhoi..

No comments:

Post a Comment